Aeromalba je umělecký proud v italské malbě, završující etapa "druhé vlny" futurismu. Živnou půdou pro toto hnutí se stal široký zájem veřejnosti o rozvíjící se aviaci.
Tullio Crali, Zanoření nosem do města, 1939
Tullio Crali, Akrobacie ve vzduchu
Tullio Crali, Než se rozevře padák, 1939
Tato, Spirálový let and Koloseem
Vyňatek z "Perspektiv letu", 1929:
My, futuristi, prohlašujeme, že:
1. Měnící se perspektivy letu vytváří absolutně novou realitu, která nemá nic společného s tradiční realitou, vytvořenou pozemskou perspektivou.
2. prvky této nové reality nemají ani jeden nehybný bod a konstruují se svou věčnou proměnlivostí
3. její pozorování a zobrazení je pro umělce možné jen v tom případě, když se sám účastní letu a připojuje se k jeho rychlosti
4. Zobrazení z výšky této nové reality vnuká hluboké pohrdání k detailům a nutnost syntetizovat a přetvářet vše
5. Všechny prvky krajiny v letu se umělci zdají:
1) Sploštělé
2) Umělé
3) Dočasné
4) Právě spadlými z nebe
6. V očích umělce, co se nachází v letu, všechny prvky krajiny se zdají více:
a) hustými, b) rozházenými c) elegantními d) grandiózními
7. Jaká koliv aeromalba obsahuje součastně dvojí pohyb- aeroplánu a ruky umělce, která pohybuje tužkou, štětcem nebo airbrushem.
8. Obraz nebo plastický komplex aeromalby musí být policentrické.
9. Brzy bude dosaženo nové plastické mimozemské duchovnosti.
Benedetta Cappa, Fortunato Depero, Gerardo Dottori, Fillìa, Filippo Tommaso Marinetti, Enrico Prampolini, Mino Somenzi and Guglielmo Sansoni (Tato)
Benedetta Cappa, Fortunato Depero, Gerardo Dottori, Fillìa, Filippo Tommaso Marinetti, Enrico Prampolini, Mino Somenzi and Guglielmo Sansoni (Tato)
Žádné komentáře:
Okomentovat